Premiéra Janáčkovy Věci Makropulos se 4. listopadu v londýnské Královské opeře stala jedním z vrcholů letošní operní sezony. Zatímco zkušená režisérka inscenace Katie Mitchell se touto produkcí loučí s profesionální kariérou, Jakuba Hrůšu britská média opětovně vítají na novém postu a chválí za jasné směřování na počátku nové éry Covent Garden.
Podle listu The Times režisérka Katie Mitchell vytvořila „výtečně sehraný tým“, zatímco Hrůšovo „pozoruhodné uchopení partitury energizuje orchestr… absolutním vrcholem je výkon Jakuba Hrůši a orchestru, kteří si vychutnávají Janáčkovu úchvatnou partituru s jejími rytmy, opakujícími se motivy a zářivými žesťovými fanfárami… na Makropulos jsme čekali dlouho, ale stálo to za to!“
Také The Guardian ocenil mimořádný výkon orchestru a pěvců, především Ausrine Stundyte v roli Emilie Marty, a označil celý večer za „strhující“. „Hrůša odhaluje hluboké kontrasty a zářivé barvy Janáčkovy partitury, provedené v nepřerušeném devadesátiminutovém toku,“ uvedl list.
Časopis Opera Now označil premiéru za symbolické spojení konce a nového začátku: „Katie Mitchell se s touto svou poslední operní inscenací loučí ve velkém stylu. Zároveň však představuje i slibný nový začátek – jde o první Hrůšovu janáčkovskou produkci v jeho nové roli hudebního ředitele Covent Garden.“ Kritika dále vyzdvihla „vynikající hudební vedení, které zdůrazňuje radikální a nekompromisní charakter Janáčkovy partitury“.
Podle The Stage „hudební úroveň byla mimořádně vysoká – Jakub Hrůša inspiroval orchestr k jeho nejlepšímu výkonu a umožnil, aby každý takt zněl naprosto přesvědčivě.“
A The Telegraph konstatoval, že „inscenace se může pochlubit vynikajícím hlavním pěveckým výkonem a dirigent Jakub Hrůša nechává mimořádně nápaditou hudbu doslova vířit v plné síle.“
Server Bachtrack pak přinesl jedno z nejpůsobivějších shrnutí večera: „Hudební provedení bylo ohromující. Pokud měl někdo pochybnosti o volbě Jakuba Hrůši do funkce hudebního ředitele Královské opery, dvojice vrcholných inscenací Toscy a Věci Makropulos tak brzy na začátku sezony je musela zcela umlčet. Janáček je samozřejmě domácím územím tohoto českého mistra, a tato podivuhodná opera představuje vrchol jeho hudebního světa. Orchestr hrál s andělskou lehkostí – vše plně ve službách pěveckého obsazení, které bylo téměř bezchybné… ach, ten nádherný zvuk…“
Portál MusicOMH.com hovoří přímo o „strhujícím Janáčkovi v Královské opeře…Elektrizující řízení Jakuba Hrůši a suverénní ztvárnění Emilie Marty v podání Ausrine Stundyte tvoří pevný základ provokativního nového pojetí Katie Mitchell této podivuhodné a fascinující Janáčkovy opery, uvedené vůbec poprvé v Covent Garden…“
Janáčkova operní díla se ve Spojeném království objevují na jevištích poměrně často. Velkého ohlasu se nedávno dočkala například Káťa Kabanová s Kateřinou Kněžíkovou v titulní roli na festivalu v Glyndebourne. Londýnské publikum dobře zná také Příhody lišky Bystroušky, Z mrtvého domu či Její pastorkyňu – v anglicky mluvících zemích uváděnou pod názvem Jenůfa – kterou zde s úspěchem dirigoval i sám Jakub Hrůša na začátku roku 2025. Věc Makropulos však paradoxně patřila k posledním Janáčkovým operám, které dosud v repertoáru Královské opery chyběly. Její letošní premiéra pod Hrůšovým vedením tak má i symbolický rozměr „splacení dluhu“ tomuto skladateli.
Další představení proběhnou v Londýně 7., 10., 12., 19. a 21. listopadu.
Obsazení tvoří sopranistka Ausrine Stundyte jako Emilia Marty po boku tenoristy Seana Panikkara jako Alberta Gregora. V roli Kristy vystupuje Heather Engebretson, Johan Reuter jako Baron Jaroslav Prus, Henry Waddington jako doktor Kolenatý, Peter Hoare jako Vítek, Alan Oke jako Hauk-Šendorf a další. Roli Janka zpívá mladý český tenorista Daniel Matoušek.
Více o inscenaci:
www.roh.org.uk/the-makropulos-case
Beseda tvůrců k inscenaci: