Aleš Briscein

  • Aleš Briscein

Aleš Briscein původně vystudoval hru na klarinet a saxofon a poté operní zpěv na Pražské konzervatoři. Ve studiích pokračoval na Západočeské univerzitě v Plzni.

V roce 1995 začal vystupovat ve Státní opeře Praha a v krátké době zde nastudoval několik rolí lyrického oboru (Tamino v Mozartově Kouzelné flétně, Ferrando v Così fan tutte, Almaviva v Rossiniho Lazebníku sevillském, Narciso v Rossiniho Turku v Itálii, Jeník ve Smetanově Prodané nevěstě, Alfredo ve Verdiho opeře La traviata, Kudrjáš v Janáčkově Kátě Kabanové atd.) Je stálým hostem opery Národního divadla v Praze (Prodaná nevěsta, Don GiovanniLa traviata, Její pastorkyňa) i Státní opery Praha.

Účinkoval na prestižních festivalech jako Edinburgh International Festival, Pražské jaro aj., spolupracuje s významnými orchestry jako jsou Česká filharmonie, Skotský královský národní orchestr atd. Na Pražském jaru v roce 2002 zpíval ve světové premiéře hlavní tenorový part Jonathana v oratoriu Sylvie Bodorové Juda Makabejský. Pro společnost Decca natočil CD opery Pavla Haase Šarlatán. Jeho repertoár je velmi široký, s oblibou se věnuje i staré a duchovní hudbě (Bach, Haydn, Mozart, Rossini). Spolupracuje rovněž s Českým rozhlasem a Českou televizí.

Na turné po Japonsku v roce 1999 se představil jako Tamino v Kouzelné flétně a o rok později jako Kudrjáš v Kátě Kabanové při premiéře této opery společně s Tokijskou filharmonií, která si jej vybrala pro provedení Janáčkovy opery Z mrtvého domu v roce 2003. Ve stejném roce zpíval s velkým úspěchem v Massenetově Manon
v kanadském Vancouveru a v Donizettiho Donu Pasqualovi na Kypru.

V říjnu 2004 zahájil spolupráci s Opéra national de Paris (Ariadna na Naxu, Růžový kavalír, Elektra, Z mrtvého domu, Věc Makropulos, La traviata, Život prostopášníka). Má za sebou velkou řadu pěveckých vystoupení u nás i v zahraničí (Německo, Rakousko, Švýcarsko, Itálie, mAnglie, Španělsko, USA, Japonsko). V roce 2008 vystoupil v  Janáčkových operách v Teatro Real Madrid (Věc Makropulos), v Mexico City (Její pastorkyňa) a na londýnských PROMS (Osud), s Janáčkovým Zápisníkem zmizelého absolvoval turné po Japonsku s Opéra national de Paris. V roce 2009 vytvořil roli Jeníka ve Smetanově Prodané nevěstě v Opéra national de Paris, kde účinkoval také v Janáčkově Věci Makropulos a Beethovenově Fideliovi.  V roce 2010 zpíval roli Jeníka také ve Valencii, v Antverpách vystupoval v Bergově Vojckovi. V Národním divadle v Praze účinkoval jako Boris (Janáček – Káťa
Kabanová
) v inscenaci Roberta Wilsona, dále jako Ferrando (Mozart – Cosi fan tutte) a Nemorino (Donizetti – Nápoj lásky).

V sezóně 2011 – 2012 zpíval např. Prince v Dvořákově Rusalce ve vídeňské Volksoper, dále na festivalu v Salzburku (Janek v Janáčkově Věci Makropulos), na Tiroler Festspiele Erl (titulní role ve Wagnerově Lohengrinovi) a v Národním divadle v Praze (Belmont v Mozartově Únosu ze serailu).

V sezóně 2012 – 2013 v Janáčkově opeře Její pastorkyňa účinkoval v Bayerische Staatsoper (jako Števa) a v Národním divadle v Záhřebu (jako Laca), zpíval také v Komische Oper Berlin (Čajkovskij – Mazepa). V roli Ladislava Podhájského ve Smetanově opeře Dvě vdovy vystu- poval ve francouzském Nantes a v Národní divadle v Praze. V roce 2013 získal prestižní Cenu Thálie za ztvárnění Romea v Gounodově
opeře Romeo a Julie.

V sezóně 2013 – 2014 Aleš Briscein vytvořil v Komische Oper Berlin roli Ferranda v Mozartově Cosi fan tutte. V Janáčkově Její pastorkyni účinkoval v Oper Graz (v roli Laci, a to v režii Petera Konwitschného), v Oper Frankfurt v trojroli Mazal / Blankytný / Petřík ve Výletech pana Broučka. Jako Princ v Dvořákově Rusalce vystoupil v Budapešti (koncertní verze) a v Českém Krumlově. V Národním divadle v Brně v inscenaci Davida Radoka zpíval roli Alberta Gregora v Janáčkově opeře Věc Makropulos. V roce 2014 Aleš Briscein získal Výroční cenu internetového portálu Opera PLUS.

V sezóně 2014 – 2015 vytvořil významné role v inscenacích Davida Radoka (Janáček – Věc Makropulos, role Alberta Gregora, Národní divadlo Brno) a Jiřího Heřmana (Fibich – Pád Arkuna, role Jaroměra, Národní divadlo Praha). Za roli Jaroměra obdržel Cenu Thálie. Števu v Její pastorkyni zpíval v Teatro Comunale Bologna a Lacu v Opeře v Grazu. V Opeře Gratz též účinkoval v trojroli Blankytný, Mazal, Petřík ve Janáčkových Výletech pana Broučka a v roli Camilla de Rosillon v Lehárově Veselé vdově. Z významných koncertů jmenujme provedení Janáčkovy Glagolské mše v londýnské Royal Festival Hall (dirigent Tomáš Netopil) a Stravinského Les Noces v římské Accademii Nationale di Santa Cecilia (dirigent Pablo Heras-Casado).

V sezóně 2015 – 2016 Aleš Briscein v Komische Oper Berlin vytvořil roli Lenského v Čajkovského Oněginovi. Pod taktovkou Jiřího Bělohlávka a po boku Karity Mattily vystoupil v Londýně v koncertním provedení dvou oper Leoše Janáčka – jako Laca v Její pastorkyni a jako Albert Gregor ve Věci Makropulos. Na festivalu v finské Savonlinně účinkoval v Janáčkově opeře Z mrtvého domu (Skuratov) v inscenaci režiséra Davida Poutneye. Jako Janek v Janáčkově Věci Makropulos zpíval v Bayerische Staatsoper Mnichov. V premiérách Národního divadla v Praze vytvořil roli Polliona (Bellini – Norma) a Romea (Gounod – Romeo a Julie). S Alfredem ve Verdiho La Traviata absolvoval turné po Japonsku, kde mu Violettou byla Desirée Rancatore.

V sezóně 2016 – 2017 účinkoval v Odyssey Opera Boston, a to v koncertním provedení dvou oper. Nejprve zde vystoupil v hlavní roli opery Antonína Dvořáka Dimitrij, poté v hlavní roli v Zemlinského opeře Der Zwerg. Stejnou roli v Zemlinského díle ztvárnil i v Opeře Graz. V roli Polliona v Normě absolvoval turné po Japonsku, jeho partnerkami zde byly Edita Gruberová a Dimitra Theodossiou. V premiéře Národního divadla v Praze vytvořil Lohengrina v inscenaci režisérky Kathariny Wagner.

Jako jeden z mála českých operních sólistů působí pravidelně v zahraničí, posledním velkým úspěchem bylo hostování v produkci Janáčkovy opery Z mrtvého domu, kde v Bavorské státní opeře ztvárnil roli Filky Morozova. Záznam této inscenace z května 2018 byl nedávno vysílána stanicí Mezzo. V únoru 2019 čeká Brisceina titulní role ve Smetanově opeře Dalibor v německém Frankfurtu.

Aleš Briscein se stal v červnu letošního roku držitelem rakouské prestižní divadelní ceny Musiktheaterpreis 2018 v hlavní mužské kategorii, a to za ztvárnění hlavní role v Zemlinského opeře Der Zwerg v rakouském Grazu.

Work Categories