Tenorista Aleš Briscein si užívá „janáčkománii“ a opět reprezentuje českou kulturu na prestižní operní scéně

  • Tenorista Aleš Briscein si užívá „janáčkománii“ a opět reprezentuje českou kulturu na prestižní operní scéně

Na scénu prestižní berlínské Deutsche Oper se opět na tři večery 10., 16. a 22. listopadu vrací Janáčkova opera na motivy Čapkovy hry Věc Makropulos o touze po nesmrtelnosti i strachu z ní.  Hlavní ženskou roli Emilie Marty ztvární jedna z nejlepších dramatických sopranistek současnosti Evelyn Herlitzius. Do inscenace nyní vstupuje i český tenorista Aleš Briscein, který hlavní tenorovou postavu –  Alberta Gregora – vytvoří již poněkolikáté ve své kariéře. Dříve tuto roli zpíval kromě českých scén např. v Londýně, Salcburku, Šanghaji nebo Hongkongu.

Orchestr berlínské Deutsche Oper povede slovinský dirigent Marko Letonja. Operu režijně připravil německo-francouzský režisér David Hermann.

Více o inscenaci zde:

https://www.deutscheoperberlin.de/de_DE/calendar/die-sache-makropulos.15125247

„Interpretace Janáčkových oper hraje v mém životě zcela zásadní roli. V zahraničí jde navíc o velmi žádaného autora, žijeme v období „janáčkománie“.  Naštěstí si on a můj hlas velmi dobře rozumí,“ říká tenorista, který má ve svém širokém repertoáru Janáčkových rolí hned několik.

Aleš Briscein také současně vystupuje v Bavorské státní opeře v dalším Janáčkově „hitu“ – opeře Z mrtvého domu v hlavní roli Filky Morozova. Briscein má ale i tu přednost, že díky svým schopnostem vystupuje před německým publikem kromě jiného i s čistě německým  repertoárem: mezi Mnichovem a Berlínem tak nyní pravidelně pendluje i kvůli roli Paula v Korngoldově opeře Die tote Stadt v režii hvězdného Roberta Carsena.

Premiéru této opery dokonce přenášela webová platforma Operavision.eu 30. září v berlínské Komische Oper právě s Alešem Brisceinem v hlavní roli. Na webu Operavision.eu je ke zhlédnutí ze záznamu online v pohodlí domova až do 29.3.2019:

https://www.youtube.com/watch?v=Z8jBk32mHOo

Aleš Briscein patří mezi nejčastěji obsazované tenoristy u nás i v zahraničí. Původně přitom vystudoval hru na klarinet a saxofon a opernímu zpěvu se začal věnovat až později. Postupem času prošel lyrickým oborem až k rolím dramatičtějšího rázu. Je stálým hostem opery Národního divadla v Praze (Prodaná nevěsta, Don Giovanni, La traviata, Její pastorkyňa, Lohengrin) i Státní opery a dalších českých scén.

V březnu 2013 získal prestižní Cenu Thálie 2012 za ztvárnění role Romea v Gounodově opeře Romeo a Julie v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, stejné ocenění získal za rok 2014 za roli Jaroměra v opeře Zdeňka Fibicha Pád Arkuna v inscenaci Národního divadla.

Jako jeden z mála českých operních sólistů působí pravidelně v zahraničí, posledním velkým úspěchem bylo hostování v produkci Janáčkovy opery Z mrtvého domu, kde v Bavorské státní opeře ztvárnil roli Filky Morozova. Záznam této inscenace z května 2018 byl nedávno vysílána stanicí Mezzo. V únoru 2019 čeká Brisceina titulní role ve Smetanově opeře Dalibor v německém Frankfurtu.

Aleš Briscein se stal v červnu letošního roku držitelem rakouské prestižní divadelní ceny Musiktheaterpreis 2018 v hlavní mužské kategorii, a to za ztvárnění hlavní role v Zemlinského opeře Der Zwerg v rakouském Grazu.

Více informací o Aleši Brisceinovi najdete zde:

http://www.briscein.eu

Rubriky