Martin Bárta

  • Martin Bárta

Zpěv vystudoval na pardubické konzervatoři u prof. Svatavy Šubrtové (1990) a na Akademii múzických umění u prof. René Tučka (2006) a soukromě u Jacka Straucha.

V roce 1995 se stal sólistou Divadla F. X. Šaldy v Liberci. Vedle operních rolí (např Germont, Enrico, Sharpless, Ottokar, Jeleckij) rozšířil svůj repertoár i o operetu a muzikál.

V roce 1997 přijal angažmá ve Státní opeře Praha, kde debutoval jako Hlasatel ve Wagnerově  Lohengrinu. Zde vytvořil celou řadu rolí svého kmenového repertoáru (Oněgin, Valentin, Germont, Papageno, Escamillo, Guglielmo, Don Giovanni, Marcello, Amonasro, Nabucco, Rigoletto, Scarpia, Šujskij a další).

Pravidelně hostuje na scénách ND v Praze (Macbeth, Nabucco, Rigoletto, Přemysl, Revírník, Hrabě Kapulet, Don Giovanni, Almaviva, Fotis, Kalina, Přemysl, Prus, Ďábel, Robert Cecil, Absalon, Telramund), ND v  Brně (Don Giovanni, Escamillo, Nabucco, Germont, Amonasro), SND v  Bratislavě (Don Giovanni, Silvio) DJKT v Plzni (Macbeth) a v NDM Ostrava: Nabucco, Ruprecht, Lord Nottingham, Germont, Tausendmark, Kalina, Jago,  Boris Izmajlov, Renato.

V zahraničí účinkoval např. v roce 1999 v Palermu jako Harašta, v  roce 2007 v produkci Janáčkovy opery  Z  mrtvého domu v rámci „Wiener Festwochen“, „Holland Festival“ v  Amsterdamu a Festivalu v  Aix-en-Provence v  režii P. Chéreau a pod taktovkou P. Bouleze. V roce 2009 účinkoval na Festivalu v Salzburgu jako Amonasro (Aida), v roce 2011 jako Baron Prus a v roce 2013 jako Harašta a Šiškov v National opera du Rhin ve Strasbourgu v režii R.Carsena. V roce 2012 ztvárnil Scarpiu a v roce 2013 Germonta na festivalu v Miškolci. V roce 2013 zpíval Barona Pruse v Teatro La Fenice v Benátkách, Amonasra v tureckém Aspendos. V roce 2014 hostoval jako Marcello ve Státní opeře v Budapešti pod taktovkou P. Carignaniho. Jako Escamillo (2016) a jako Nabucco (2019) na festivalu v Regensburgu. V roce 2015 vystoupil ve Strasbourgu v roli Barona Pruse v režii R. Carsena a v roce 2016 v roli Harašty v Příhodách lišky Bystroušky. V roce 2017 debutoval v Opéra Bastille v Paříži v Janáčkově opeře Z mrtvého domu a na jaře 2018 jako Klingsor ve Wagnerově Parsifalu ve Státním divadle Chemnitz, kde od ledna 2020 ztvárňuje i Telramunda v nové inscenaci Lohengrina.

V roce 2005 byl odměněn cenou českých divadelních kritiků za nejlepší interpretační výkon v roli Mlynáře v Novákově Lucerně. V roce 2012 získal širší nominaci na Ceny Thálie za ztvárnění role Barnaby (Gioconda) v plzeňském divadle J.K. Tyla, a opět širší nominaci Cen Thálie 2015 za roli Ruprechta v opeře Ohnivý anděl (NDM) a v roce 2019 za roli Borise Izmajlova v opeře Lady Macbeth Mcenského újezdu (NDM).

Od roku 2006 vyučuje Martin Bárta sólový zpěv na AMU v  Praze, je vedoucím Katedry režie a operního zpěvu.

Je držitelem ceny Thálie 2022 v kategorii Opera-muži.

Richard Wagner: Lohengrin, Martin Bárta jako Telramund

 

Richard Strauss: Salome – Martin Bárta as Jochanaan

 

G. Verdi: Martin Bárta jako NABUCCO: „Dio di Giuda“, 17.1.2015, Divadlo F.X.Šaldy, Liberec:

G. Verdi: RIGOLETTO – Aria of Rigoletto

 

 

Z aktualit:

V Ostravě jako v lázních, směje se operní pěvec Bárta

Martin Bárta před premiérou opery Tajemství: Je to skvělá příležitost ukázat všechny polohy hlasu

Ohnivý anděl přiletí do Bratislavy: Martin Bárta v unikátní opeře Sergeje Prokofjeva na Eurokontextu

Plzeňské Tylovo divadlo uvede Verdiho operu Macbeth s Martinem Bártou v titulní roli

Recenze Operaplus.cz: Carsenova Makropulos ve Štrasburku, s Prusem Martina Bárty

Ohnivý anděl přiletí do Prahy: Martin Bárta v unikátní opeře Sergeje Prokofjeva

Barytonista Martin Bárta: Ondřej Havelka ze mě udělal v opeře proutníka

Work Categories