Martin Bárta

  • Martin Bárta

Barytonista Martin Bárta (1967) vystudoval zpěv na pardubické konzervatoři u prof. Svatavy Šubrtové (1990), na AMU v Praze u prof. René Tučka (2006) a soukromě u Jacka Straucha.

Martin BártaV letech 1990-1991 působil jako sólista AUS-VN Praha.

V letech 1991-1995 se věnoval pedagogické práci v oborech zpěv, klavír a hudební teorie na Vysoké škole pedagogické a ZUŠ v Hradci Králové. Byl též hlasovým pedagogem chlapeckého sboru Boni Pueri.

V roce 1994 debutoval na jevišti libereckého Divadla F. X. Šaldy v úloze Germonta ve Verdiho Traviatě. Během tříletého angažmá v tomto divadle nastudoval hned několik operních, operetních i muzikálových rolí (např. Enrico v Lucii di Lammermoor, Ottokar v Čarostřelci, Jelecký v Pikové dámě, Sharpless v Madama Butterfly, Krušina v Prodané nevěstě, Freddy v My Fair Lady a další).

Od počátku roku 1997 je sólistou Státní opery Praha, kde debutoval jako Hlasatel v Lohengrinu R. Wagnera. Zde vytvořil celou řadu rolí svého kmenového repertoáru (Oněgin, Valentin, Germont, Papageno, Escamillo, Guglielmo, Don Giovanni, Marcello, Amonasro, Nabucco, Rigoletto, Scarpia, Šujskij, Mathis v Polském židovi od K. Weise a další).

Pravidelně hostuje na scénách ND v Praze (Macbeth, Nabucco, Rigoletto, Přemysl, Revírník, Hrabě Kapulet, Don Giovanni, Almaviva, Fotis, Kalina, Přemysl, Prus, Ďábel, Robert Cecil, Absalon), ND v Brně (Don Giovanni, Escamillo, Nabucco, Germont, Amonasro), SND v Bratislavě (Don Giovanni, Silvio) DJKT v Plzni (Macbeth) a dalších operních domů v ČR. V dubnu 2017 ho čeká Kalina (Smetanovo Tajemství) v NDM Ostrava.

V červnu 2017 ztvární postavu Telramunda ve Wagnerově Lohengrinu v koprodukci Opery Národního divadla v Praze a Bayreuthu.

Vystupuje na hudebních festivalech (Pražské jaro, Salzburger Festspiele, Bratislavské hudobné slávnosti, Smetanova Litomyšl).

Ocenění

V roce 2005 byl odměněn cenou českých divadelních kritiků za nejlepší interpretační výkon v roli Mlynáře v Novákově Lucerně. V roce 2012 získal širší nominaci na Ceny Thálie za ztvárnění role Barnaby (Gioconda) v plzeňském divadle J.K. Tyla, do širší nominace se opět dostal i při udělování Cen Thálie 2015 za roli Ruprechta v opeře Ohnivý anděl (Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě).

Koncertní činnost

Z koncertní a oratorní literatury patří v jeho repertoáru k nejvýznamnějším  sólový part v Orffově kantátě Carmina Burana, v Pucciniho Messa di Gloria, v Martinů Otvírání studánek, v Dvořákově Te Deum, ve Faurého Requiem, v Janových i Matoušových pašiích J. S. Bacha  a Beethovenově IX. Symfonii.

Zahraničí

Zahraniční turné jej zavedly do SRN (Carmina Burana, Nabucco), Rakouska (Aida), Anglie (Příhody lišky Bystroušky), Francie (Věc Makropulos, Z mrtvého domu), Itálie (Příhody lišky Bystroušky, Věc Makropulos), Nizozemí (Matoušovy pašije), Japonska (Kouzelná flétna, Aida, Traviata), Jižní Koreje (Don Giovanni), Švýcarska (Bohéma), či do USA (Hora tří světel – B. Martinů).

V roce 2007 účinkoval v úspěšné produkci Janáčkovy opery Z mrtvého domu v rámci „Wiener Festwochen“, „Holland Festival“ v Amsterdamu a Festivalu v Aix-en-Provence v režii Patrice Chéreau a pod taktovkou Pierre Bouleze. V roce 2009 účinkoval na Festivalu v Salzburgu jako Amonasro (Aida), v roce 2011 vystoupil jako Baron Prus (Věc Makropulos) a v roce 2013 jako Harašta (Příhody lišky Bystroušky) a Šiškov (Z mrtvého domu) v National opera du Rhin ve Strasbourgu v režii Roberta Carsena.

V roce 2012 ztvárnil Scarpiu (Tosca) a v roce 2013 Germonta (Traviata) na Mezinárodním operním festivalu v Miškolci. V roce 2013 zpíval Barona Pruse v Teatro La Fenice v Benátkách pod taktovkou Gabriele Ferro, Amonasra v rámci Letního operního festivalu v tureckém Aspendos a Germonta a Escamilla na Mezinárodním festivalu v Regensburgu Turn und Taxis Festspiele (2016).

V roce 2014 hostoval jako Marcello (Bohéma) ve Státní opeře v Budapešti pod taktovkou Paola Carignaniho.

V roce 2015 v National opera du Rhin ve Strasbourgu ztvárnil Barona Pruse (Věc Makropulos) v režii Roberta Carsena a nyní se zde opět chystá na roli Harašty v Příhodách lišky Bystroušky.

Na podzim 2017 ho čeká angažmá v Opéra Bastille v Paříži v Janáčkově opeře Z mrtvého domu.

Spolupracuje s významnými dirigenty (např. Pierre Boulez, Leopold Hager, Asher Fisch, Enrico Dovico, Ondrej Lenárd, Jiří Kout, Jiří Bělohlávek, Marko Letonja, Friedemann Layer, Hilary Griffiths, Marco Guidarini) i režiséry (Robert Carsen, Giancarlo del Monaco, Johannes Felsenstein, Christopher Alden, Jozef Bednárik ad.)

Nahrávky

Jako sólista se podílel na CD nahrávkách Mozartovy Korunovační mše a Faurého Requiem.

V roce 2013 nahrál v Českém rozhlase árie z oper Antonína Dvořáka a Bedřicha Smetany.

Ke stažení zde:

https://www.radioteka.cz/detail/CRo_xml_12276252/Ceske-operni-hvezdy-Martin-Barta-(baryton)

 

Pedagogická činnost

Od roku 2006 vyučuje Martin Bárta sólový zpěv na AMU v Praze.

Richard Wagner: Lohengrin, Martin Bárta jako Telramund

 

Richard Strauss: Salome – Martin Bárta as Jochanaan

 

G. Verdi: Martin Bárta jako NABUCCO: “Dio di Giuda”, 17.1.2015, Divadlo F.X.Šaldy, Liberec:

G. Verdi: RIGOLETTO – Aria of Rigoletto

 

 

Z aktualit:

Martin Bárta před premiérou opery Tajemství: Je to skvělá příležitost ukázat všechny polohy hlasu

Ohnivý anděl přiletí do Bratislavy: Martin Bárta v unikátní opeře Sergeje Prokofjeva na Eurokontextu

Plzeňské Tylovo divadlo uvede Verdiho operu Macbeth s Martinem Bártou v titulní roli

Recenze Operaplus.cz: Carsenova Makropulos ve Štrasburku, s Prusem Martina Bárty

Ohnivý anděl přiletí do Prahy: Martin Bárta v unikátní opeře Sergeje Prokofjeva

Barytonista Martin Bárta: Ondřej Havelka ze mě udělal v opeře proutníka

Work Categories