Barytonista Martin Bárta: Ondřej Havelka ze mě udělal v opeře proutníka

  • Barytonista Martin Bárta: Ondřej Havelka ze mě udělal v opeře proutníka

Barytonista Martin Bárta vstupuje 31. října 2015 do inscenace Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky Národního divadla v Praze, kde se představí jako Revírník. Ten má vedle Lišky Bystroušky v opeře nejrozsáhlejší part: „Je to jedna z mých vysněných rolí. V pojetí režie Ondřeje Havelky je to navíc postava nezvykle bujará, je to sebevědomý proutník, “ říká barytonista Martin Bárta.

Martin Bárta následně na prknech Národního divadla a Státní opery vytvoří během pěti týdnů pět hlavních náročných barytonových rolí. Kromě RevírníkaPříhodách lišky Bystroušky ztvární roli Přemysla ve Smetanově Libuši (28. 10.), titulní role v operách Giuseppe Verdiho Nabucco (15. 11.) a Macbeth (24. 11.) a také v rámci festivalu Ostrava v Praze vystoupí na jevišti Státní opery jako Ruprecht v Prokofjevově Ohnivém andělovi (8. 11.) při hostování Národního divadla moravskoslezského.

Martin Bárta účinkuje v Národním divadle v Praze v  roli Revírníka také ve dnech:

  • 31. 10. v 19h
  • 21. 11.v 19h
  • 30. 12. v 19h
  • 16.1. ve 14h a v 19h
  • 21.2. ve 11h

Více zde: http://www.narodni-divadlo.cz/cs/predstaveni/6282

Martin Bárta, stálý host opery Národního divadla, slaví úspěchy na českých i zahraničních jevištích už téměř dvě desetiletí. Ztvárnil většinu hlavních rolí barytonového oboru. Je vyhledávaným představitelem titulních rolí oper Giuseppe Verdiho, zejména Nabucca, Rigoletta nebo Macbetha. Ačkoliv repertoáru Martina Bárty dominuje z důvodů přirozených hlasových dispozic především tvorba Giuseppe Verdiho, neméně významnou úlohu hraje v jeho uměleckém životě dílo Leoše Janáčka, a to se týká především zahraničních produkcí, kde se Martin Bárta uplatňuje stále častěji.

V roce 2007 účinkoval v úspěšné produkci “Wiener Festwochen”, “Holland Festival” v Amsterdamu a Festivalu v Aix-en-Provence v Janáčkově opeře Z mrtvého domu pod taktovkou Pierre Bouleze a v režii Patrice Chéreau. Na jaře roku 2011 zpíval barona Pruse v nové inscenaci Janáčkovy opery Věc Makropulos ve Štrasburku v režii Roberta Carsena, totéž s velkým ohlasem zopakoval v Teatro La Fenice v Benátkách.  V roce 2013 ztvárnil Haraštu v Janáčkově opeře “Příhody lišky Bystroušky” a Šiškova v opeře “Z mrtvého domu” v National opera du Rhin ve Štrasburku.  

Jako baron Prus se v Janáčkově Věci Makropulos ve Štrasburské opeře představí i během letošní sezony 2015/2016.

Příhody Lišky Bystroušky

Janáčkova slavná „filosofická revue“ o zvířatech a lidech, o touze, zklamání ze života i moudrém smíření s věčnou přírodou – Příhody Lišky Bystroušky – se na repertoár Národního divadla vrátily premiérou 20. března 2014 po více než deseti letech.


Příhody lišky Bystroušky, inspirované novinovým románem Rudolfa Těsnohlídka, převedeným s velkým pochopením, citem i nadsázkou do operní podoby, jsou titulem s velkým diváckým potenciálem. Svým vtipem, myšlenkovou hloubkou i emotivitou může oslovit dospělé publikum stejně jako svou malebností a výpravností publikum dětské. Toto Janáčkovo dílo je ve světě jednou z nejslavnějších českých oper a je uváděno stále znovu a znovu. Ondřej Havelka ve své nové inscenaci na jedné straně hravě a poeticky ztvárňuje groteskní zvířecí svět i svět rázovitých lidiček, na druhé straně však také míří pod povrch pouhé malebnosti a ukazuje, že mezilidské vztahy ani v této Janáčkově opeře zdaleka nejsou tak idylické, jak by se mohlo zdát.

Dirigent: Robert Jindra, režie: Ondřej Havelka, scéna: Martin Černý, kostýmy: Kateřina Štefková, choreografie: Jana Hanušová, sbormistři: Martin Buchta a Jiří Chvála, dramaturgie: Ondřej Hučín. Premiéra 20. 3. 2014 v Národním divadle v Praze.

Pro více informací prosím kontaktujte:

Kateřina Motlová
katerina@motlova.cz
+420 725 712 443

Z aktualit:

Ohnivý anděl přiletí do Prahy: Martin Bárta v unikátní opeře Sergeje Prokofjeva 

Martin Bárta

Rubriky